STEM-klassen

Staat in een internationale context voor:
Science
Technology
Engineering
Mathematics

STEM staat dus voor een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen.
We wensen in te gaan op de noden van vele lagere scholen. Dit doen we door ‘STEM-klassen’ te organiseren. Dit is een aanbod dat past in een meerdaagse schooluitstap.
Leerlingen en hun leerkracht uit de derde graad lager onderwijs worden in een vijfdaags ‘STEM-bad’ ondergedompeld.
ism vzw Ingegno

STEM LAAT VAN ZICH HOREN IN HET ONDERWIJS WAT IS WAT

Arduino - Bouwen van een eigen ontwerpJe eerste stappen in de wereld van de microcontrollers!
Voor makers en elektronicahobbyisten van alle niveaus is Arduino de belangrijkste ontwikkeling van de laatste jaren geweest. Het aansturen van projecten was nog nooit zo eenvoudig.

LED Up KidZ

Aan de hand van een microscoop en een laptop gaan we op elektronica componenten aanbrengen op een printplaat. Een chirurgische vaste hand zal nodig zijn.
Alles wordt geprogrammeerd en letterlijk gebakken. 

Arduino

Deze complete educatieve set voor techniek en constructies bevat al de verschillende onderdelen om een brede waaier aan ontwerpen zoals eenvoudige machines, structuren, krachten, hernieuwbare energie, in de groep te brengen. De leerlingen krijgen zo de kans tot rijke wetenschappelijke experimenten die het probleemoplossend denken en onderzoek leren versterken.

Volkssterrenwacht

Het ontstaan van sterren en planeten, waar jij ze zelf aan de hemel kan waarnemen en hoe wij van onze planeet kunnen ontsnappen om andere werelden te verkennen, wordt door de sterrenwacht (www.armandpien.be) ter plaatse onthuld. Bij goed weer worden telescopen opgesteld om het avontuur groter te maken.

3D printen

3D printen met tinkercad Het leren bedenken en tekenen van een 3D-printbaar object is iets wat al aangeleerd kan worden bij jonge kinderen.
Open source software zoals Tinkercad, zijn eenvoudig te gebruiken. Na haalbaarheidscontrole worden de ontwerpen uitgeprint als aandenken voor het kamp.

FLOORPLANNER

Is een zeer toegankelijke computerprogramma om je als geen ander architect te voelen. Dit is een open source software dat toegankelijk en populair is bij jonge kinderen. Ruimtelijk inzicht wordt naar voor geschoven. Ontwerp je eigen kamer of droomvilla.
Gastspreker relatie: techniek en job
Met de hulp van vzw Regionaal Technologisch Centrum (RTC) zullen we bij elke STEM-klas op zoek gaan naar een persoon uit de privé sector die wil getuigen over zijn vak.

Spelen met licht

We laten de kinderen honger krijgen naar fysica. Door hen te laten tekenen met licht, licht te laten breken, te laten dansen en andere proefjes. Hoe is licht samengesteld? Hoe kunnen wij zien? Vele eenvoudige vragen. Wat zal het antwoord zijn…

Show experimenten fysica- scheikunde

Het verschil wordt gebracht tussen fysica en scheikunde. Het verhaal wordt doorspekt met meerdere voorbeelden die dicht bij ons zichtbaar zijn en onzichtbaar zijn. Kleine demoproefjes waar de kinderen in kunnen participeren worden opgesteld en naar voren gebracht. Begrippen als aantrekkingskracht, magnetisme, reactie, snelheid, Co, zuurstof, …. worden verwerkt. experimentenkoffer
In kleine subgroepen gaan de leerlingen de kans krijgen om 3 experimenten uit te voeren op het terrein. Deze worden nabesproken met de leerkracht. ‘Met een petfles op de maan’, ‘hoe maak ik een schuimbad’, ‘van melk tot boter’, …

Doe experimenten: verschillende doe opdrachten waar de kinderen aan de slag kunnen, worden door ons begeleid. Maken van een motor, meten op zonnecellen, stuiterballen maken, Makey Makey, waterraketten lanceren, batterijen maken.

STEMKLASSEN IN HET JEUGDVERBLIJF OUD KLOOSTER DIKKELE

In het vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs is er focus nodig voor wetenschap, techniek en technologie. Het vak wereldoriëntatie werd
in het masterplan daarom opgesplitst in ‘wetenschap en techniek’ en
‘mens en maatschappij’.
STEM-competenties worden in het bedrijfsleven en in onze maatschappij alsmaar belangrijker. Een goede basis is daarom voor iedereen van belang. Naargelang de aard van de opleiding kunnen daaraan meer of minder gespecialiseerde vakken en lessen worden toegevoegd.

Hoe hou je leerlingen bij de les? Wetenschap, techniek en technologie worden gekenmerkt door vernieuwing, door experimenteren. Een vernieuwing van de didactiek voor STEM is wenselijk. De leerkracht kan alvast eens voorproeven van de verschillende domeinen die wij aankaarten in onze STEM-klassen. Dit kan een stimulans zijn voor de leerkracht.
We werken met STEM-coaches die de vormingen gestalte kunnen geven.
Coaches met een hart voor wetenschappen, technologie en techniek.

  • d